• Fritt fraktalternativ över 100 kr
  • Hälsorådgivning
  • Samma pris i butik & online

Vårt sortiment

En butikskedja som lurar butiksdöden

Hälsokraft har visat att man med stor vilja kan slå sig fram trots begränsad budget. Den digitala satsning Hälsokraft nu genomfört, med hårdvaror i 65 butiker respektive digitala plattformar på huvudkontoret, uppgår till cirka 3,5 miljoner kronor. Hälsokraft ökade därefter 8% under november 2018 jämfört med november 2017.

Ändrade försäljningsmönster inom handeln kräver också nya verktyg gällande system och digitala plattformar. Idag förbereds köpet genom sökningar på internet för att både kontrollera utbud och pris. Att som affärskedja då sitta still när förändringarna drar fram kan vara förödande. Hälsokraft har nu visat att man med stor vilja kan slå sig fram, trots begränsad budget. Idag har Hälsokraftkedjans butiker knutit samman sina erbjudanden i butik och online.
    - Våra kunder kommer enkelt kunna se butikens lager och priser genom en snabb sökning på internet. Där kommer de då också kunna reservera produkten i sin lokala butik. Man botar inte en förkylning genom att köpa produkter på internet och sedan få leveransen efter någon dag eller två säger Lars Karlsson, affärsområdeschef på Hälsokraft.

Hos Hälsokraft kommer man snart kunna reservera sin produkt och sedan direkt gå till sin butik för att hämta den. Övertygelsen är nämligen att kunder gärna handlar från sin lokala butik förutsatt att priset känns rätt. Den service, produktkunskap och rådgivning som erbjuds på plats blir dessutom ett trevligt mervärde för kunden.

Hälsokrafts nya omnikanalslösning har skapats i tätt samarbete med flera IT-partners. Sitoo ligger bakom kedjans kassalösning. De gamla datakassorna har ersatts av Sitoos molnbaserade system som styrs med en intuitiv app på iPads i butikerna. Kundklubben ligger i Revides Voyado som är helt integrerat med kassorna. Från Voyado når digitala utskick med bonuscheckar och erbjudanden medlemmarna direkt. Jetshops webbplattform är det digitala skyltfönstret som visar upp kedjans sortiment och butiker. Via Jetshops Hyperdrive matas sedan sortimentet till Prisjakt och andra marknadsplatser. I bakgrunden hanteras produktdatan och hela logistikkedjan i affärssystemet Dynamics NAV.
    - Vårt nya system är både lättanvänt och kommunikativt. Personalen älskar sina iPads berättar Lars. Vi är stolta över vår expansion som har lett till att våra butiker får ännu fler nöjda kunder.

Den digitala satsning Hälsokraft nu genomfört, med hårdvaror i 65 butiker respektive digitala plattformar på huvudkontoret, uppgår till cirka 3,5 miljoner kronor. Att Hälsokraftbutikernas totala omsättning ökade med 8 % i november, jämfört med motsvarande period i fjol, talar sitt tydliga språk.
    - Jag vill uppmana våra branschkollegor i detaljhandeln att våga satsa och att göra det snabbt. Hälsokraft har visat sina konkurrenter och branschkollegor att små knott är värre än stora myggor, avslutar Lars.

För ytterligare information kontakta:
    Rani Malk, VD Hälsokraft HK
    Mejl: rani@halsokraft.se

Hälsokraftkedjan består idag av 65 butiker från norr till söder. Butikerna ägs av egna företagare och drivs under ett gemensamt varumärke. Hälsokraftbutikernas totala omsättning närmar sig 245 miljoner kronor år 2018. Tillsammans med koncernens driftbolag uppgår den totala omsättningen i Hälsokraft till 500 miljoner kronor. Hälsokrafts huvudkontor ligger i samma byggnad som centrallagret EVD och tidningen Kurera i Sätra utanför Stockholm.