Orka bli pigg? - När stressen tagit överhanden

Orka bli pigg? Stressad trött man

Tänk om du kunde vakna en morgon och känna dig fullständigt utvilad och i balans – i både kropp och själ. Sedan träna och meditera och äta nyttigt hela dagen. Känna livsenergi och glädje. Och först fram emot kvällen bli lagom trött innan du lägger sig vid niotiden och sover gott hela natten.

Tänk dig sedan den totala motsatsen. Du väcks brutalt av en ilsken klocka. Du känner dig mer trött än när du gick och la dig. Du blir lätt irriterad och kanske arg över småsaker. Kroppen känns ledbruten och stel. Och ditt behov av en tupplur ökar hela dagen. Sen går du och lägger dig alldeles för sent. Huvudet fullt med tankar som mal och du får svårt att somna.

En nedåtgående spiral...

Vilken av dessa scenarion stämmer bäst in på dig? De flesta av oss glider på en skala från pigg till trött… Tyvärr ligger de flesta av oss närmare trött än pigg, största delen av tiden. När du tappar energin är det svårt att vara så nyttig och medvetet hälsosam som du behöver vara för att få tillbaka den. Du slarvar mer med kosten, hoppar över träningen och blir stressad. Då blir du ännu tröttare, orkar ännu mindre, och slarvar ännu mer. Du har helt enkelt hamnat i en nedåtgående spiral. Du måste vända den till en uppåtgående. Och för det krävs energi. Du måste ha energi för att orka bli pigg!

Från och med nu handlar allt i ditt liv om två saker:

  • Minska det som dränerar dig på energi.
  • Öka det som ger dig energi.

Allt annat är slöseri med din tid, din energi, ditt liv! Var hänsynslös mot allt som inte gynnar ditt mål – att få mer energi. Ha inte dåligt samvete, för du är alltid en bättre person MED energi än utan. Många som känner sig manade att rycka upp sig själva och ta tag i sin hälsa och byta livsstil faller i fällan att vilja göra allt på en gång. Man vill gå ner i vikt, byta jobb, starta eget, flytta. Men allt det där kräver energi. Koncentrera dig på att må bra och bli starkare först. Vänd den nedåtgående spiralen mot en uppgående. I takt med att du blir starkare kan du sätta upp andra mål.

De fyra stegen mot förändring

  • Steg ett: Du blir MEDVETEN om att du HAR ett problem.
  • Steg två: Du ACCEPTERAR att du har ett problem som du VILL lösa.
  • Steg tre: Du tar reda på HUR du kan lösa problemet.
  • Steg fyra: Du säger till världen att du SKA göra det.

Med rätt energi kan du göra allt

Det finns en sak som ofta glöms bort i debatten om den växande folksjukdomen energibrist. Det är att energin är biologisk. Din kropp är biologisk. När du är dränerad saknar din kropp vissa ämnen. Din kropp kan inte producera alla ämnen den behöver i den mängd den behöver. Dina organ fungerar inte optimalt. Så enkelt är det. Det betyder att du kan ge din kropp de ämnen den behöver. Då kan den producera de ämnen den behöver. Då mår du bättre. Då får du mer energi. Med den energin kan du göra alla förändringar du behöver göra. Med rätt energi kan du göra allt!

Ämnen som vi ofta lider brist på vid långvarig stress:

  • Vitamin B
  • Vitamin C
  • Mineraler (alla mineraler, men särskilt magnesium)
  • Omega-3
  • Q10

Tips med energi!

Det finns flertal örter och bär som kan stötta kroppens förmåga att hantera stress. Vi kan tipsa om ashwagandha och rysk rot som bidrar till ökad fysisk och mental energi. Schisandra ökar kroppens förmågan att anpassa sig till stress. Även rosenrot ökar kroppens förmåga att hantera fysisk ansträngning men även emotionell stress. Lakritsrot bidrar till att behålla ett mentalt lugn. 

Adaptogener

Ashwagandha, rysk rot, schisandra och rosenrot är alla välkända adaptogener. En adaptogen är ett biologiskt ämne som ökar kroppens förmåga att anpassa sig till olika negativa faktorer. De har en normaliserande inverkan på kroppens funktioner och stödjer system som påverkas av stress.