Så tar du hand om bakterierna i tarmen

Hur din tarm mår påverkar inte bara känslan i magen. Tarmens hälsa påverkar hela din kropp, bland annat ditt immunsystem. 

Är magen glad, är människan glad är ett gammalt talesätt som får allt mer stöd från forskningen. Bakteriefloran i tarmen påverkar det mesta som sker i kroppen. De bakterier du har i tarmen påverkar också förmågan att smälta maten och ta upp näringen. Så se till att ta hand om dina vänner i tarmen, så tar de hand om dig. Här är några tips!

Ät varierat!

Ju fler olika råvaror du äter, desto större kommer artrikedomen i din tarmflora att bli. Ha som mål att äta 50 olika råvaror per vecka. Prova sedan att öka till 100.

Ät mjölksyrad mat

Mjölksyrad mat som surkål och yoghurt innehåller mjölksyrabakterier och nyttiga ämnen som dessa bakterier producerat. Allt detta ger ett bra stöd åt dina egna goda bakterier. För inte alltför längesedan var mjölksyrafermentering ett av de vanligaste sätten att konservera mat.

Ät frukt, grönt och fibrer

Mjölksyrabakterier älskar fibrer och vegetabilier. Ju mer mat de får, desto bättre kommer de att trivas. Låt gärna 75 procent av din tallrik bestå av grönsaker, rotsaker, frukt, bär och fiberrika livsmedel. En kost med för lite fibrer och mycket protein har en negativ inverkan på tarmfloran.

Ät i lugn och ro

Att äta i lugn och ro och tugga maten ordentligt är bra för allt som sker i magen.

En bra investering

Att ta hand om sin bakterieflora är att investera i sin hälsa. Ge bakterierna bra mat, lugn och ro så får du många glada kompisar i magen.

Tillskott av mjölksyrabakterier

Holistic LactoVitalis Pro innehåller 20 miljarder mjölksyrabakterier från 12 olika stammar, däribland den välstuderade L. rhamnosus GG tillsammans med vitamin C som bidrar till immunsystemets normala funktion. LactoVitalis Pro bygger på en patenterad teknik som skyddar de känsliga mjölksyrabakterierna på dess väg till tarmen.


Referenser:

Russel WR , High-protein, reduced-carbohydrate weight-loss diets promote metabolite profiles likely to be detrimental to colonic health. Am J Clin Nutr. 2011 May;93(5)