Starta året med naturlig och effektiv viktminskning

Naturlig viktminskning

Inled det nya året med nya goda vanor och tappa de där extra kilona som irriterat dig det senaste året. Men det handlar inte bara om att gå ner i vikt. Det handlar om att ta hand om kroppen. Göra smarta val som minskar sjukdomar och besvär och istället leder till hälsa, välmående och en kropp som du trivs i.

Din kropp är din boning och i den ska spendera många år så ta hand om den och gör den till din bästa vän.

Här hittar du 12 tips för en naturlig, hälsosam och effektiv viktminskning:

  1. Ät ren mat

    Laga och ät mat som är så ren och oprocessad som möjligt. Tänk bort alla halvfabrikat. Maten du köper ska helst inte ha någon innehållsförteckning alls.
  2. Drick mer vatten

    För att hålla dig balanserat och fokuserad behöver kroppen vatten. Du kan även uppleva falska hungerkänslor när du har brist på vätska, så egentligen är det vatten du behåller fylla på och inte mat. Redan vid en vätskeförlust med 2-3 % minskar kroppens prestationsförmåga med cirka 20-30 %.
  3. Minska intaget av säd och spannmål

    Spannmål med gluten kan störa kroppens ämnesomsättning och påverkar viktminskningen negativt. Är du riktigt känslig för gluten kan det dessutom orsaka inflammation i kroppen och göra att du binder extra vätska.
  4. Ät mer grönt

    Genom att äta mer grönt får du i dig hälsosamma fibrer, vitaminer och mineraler, som hjälper dig att hålla magen i trim och kroppen balanserad. Det tar också mer plats på tallriken som annars kan fyllas med mer kalorifyllt innehåll, vilket gör det lättare för dig att gå ner i vikt.
  5. Skaffa större muskler

    Muskler kräver energi, även i vila. Förutom att du förbränner kalorier när du styrketränar så ökar du även muskelmassan. Musklerna kan fortsätta kroppens förbränning även en tid efter träningspasset.
  6. Skippa mjölkprodukterna

    Mjölkprodukter har en förmåga att påverka blocksockret negativt och kan därför göra dig mer hungrig och fresta dig att äta mer än vad du behöver. Dessutom gör blodsockersvängningarna dig trött och irriterad. Vill du öka ditt proteinintag görs det bättre genom att öka intaget av ekologiskt kött, fisk eller nötter.
  7. Ät mer nyttigt fett

    Ät nyttigt fett från fisk, skaldjur, avokado, oliver, nötter och kokos. Fett behövs för kroppens produktion av hormoner. Hormoner spelar en viktig roll för kroppens funktion och energiomsättning. Undvik all typ av härdade fetter, margariner och transfetter.
  8. Öka ditt intag av proteiner

    Proteiner behövs för en effektiv ämnesomsättning. Se till att äta lite protein till varje mål mat du äter, även till frukost.
  9. Rör på dig och ha kul

    Den bästa träningen är den träning som blir av. Hitta din grej, om det än är långa promenader, yoga, dans, innebandy, styrketräning eller kampsport. När du inleder en ny vana är det viktigt att aktiviteten du gör är rolig. När du väl kommit in i det, kommer det kännas kul och gå av sig själv.
  10. Ät långsamt och mindre portioner

    Genom att äta mindre portioner och oftare kan du hålla blocksockret i schack. Du slipper bli vrålhungrig som lätt kan leda till att du överäter. Det tar också cirka 20 minuter för kroppen att sända ut signaler om mättnad. Vänta därför alltid minst 20 minuter innan du tar portion nummer två.
  11. Byt ut godis mot nyttigare alternativ

    Raffinerat vitt socker är ingen naturlig mat för människan. För mycket socker påverkar kroppen negativt i många avseenden. Socker påverkar insulinnivåerna och ämnesomsättningen negativt. Bytt ut socker mot honung eller frukt istället och begränsa intaget och tillfällena.
  12. Sov och vila ut!

    Sömn är otroligt viktigt för återhämtning och för en balanserad kropp. Om vi sover dåligt ökar hormonet ghrelin som är det hormon som påverkar hungerkänslorna. Dålig sömn gör att vi känner oss hungrigare och äter mer. Dessutom är en kropp som inte för tillräckligt med återhämtning, en stressad kropp. Vid långvarig stress ökar vårt stresshormon kortisol i kroppen. Det i sin tur påverkar ämnesomsättningen och blodsockret som med tiden leder till ökad fettinlagring, speciellt kring midjan.