• Fri frakt över 100 kr
  • Hälsorådgivning
  • Samma pris i butik & online
HälsorådgivningButikerFavoriter

Vårt sortiment

    Sök

    D-vitaminbrist - Känner du dig trött & vinterdeppig?
    Hälsa

    D-vitaminbrist - Känner du dig trött & vinterdeppig?

    Det är mörkt och kallt och du är trött, frusen och orkeslös. Du längtar starkt efter vårvärme och sommarsol. Känns det igen? Det är inte så konstigt. Kroppen behöver D-vitamin och sol behövs för att kroppen ska kunna tillverka D-vitamin i huden.

    D-vitamin är inte bara en viktig vitamin utan fungerar även som ett hormon i kroppen, ett så kallat steroidhormon, som har stor inverkan på kroppen och hälsan. D-vitamin behövs bland annat för att kroppen ska kunna upprätthålla normala kalciumnivåer i blodet, normala tänder, normalt skelett och muskelfunktion samt för ett normalt fungerande immunsystem.

    Symptom på D-vitaminbrist

    Brist på D-vitamin kan till exempel leda till:

    • Benuppmjukning

    • Skelettvärk

    • Muskelsvaghet

    • Frakturer

    • Gångsvårigheter

    • Kramper

    • Trötthet

    • Irritabilitet

    • Koncentrationssvårigheter

    • Nedstämdhet

    Det finns också studier som visar på samband mellan brist på D-vitamin och flera allvarliga hälsotillstånd.

    Så får du i dig D-vitamin

    Sommarsolens strålar gör att det bildas D-vitamin i huden men vintersolen har tyvärr inte samma effekt – i alla fall inte i Sverige. Under sommaren räcker det med cirka 20 minuters solexponering för att täcka behovet. På vintern är det inte lika lätt. Under vinterhalvåret står solen för lågt på himlen i Skandinavien. De viktiga UVB-strålarna når inte igenom det långa avståndet i atmosfären. Som tur är kan kroppen lagra D-vitamin under sommaren men tyvärr räcker det oftast bara under ett par månader. Om man inte har möjlighet att resa till sydligare breddgrader för att få mer solexponering, så kan man få för låga nivåer av D-vitamin under vinterhalvåret.

    D-vitamin i livsmedel

    D-vitamin finns främst i livsmedel så som feta fiskar, kött, lever, ägg, berikad mjölk och berikat smör. Det finns även vissa svampar som innehåller en form av D-vitamin, D2-vitamin. Det D-vitamin som kroppen bildar vid solexponering är av formen D3-vitamin, vilket också har blivit den vanligast formen i D-vitamintillskott.

    D-vitamintillskott

    Livsmedelsverket rekommenderar särskilda grupper att ta extra tillskott av D-vitamin. Det gäller framför allt alla barn under två år och alla över 75 år. Även personer som inte äter fisk eller livsmedel som berikats med D-vitamin eller som vistats i solen på sommaren bör äta D-vitamintillskott. Däremot upplever många andra som tar D-vitamintillskott, särskilt under vinter, positiva effekter både vad det gäller energinivåer, humör och motståndskraft.

    Pureness Premium D-vitamin

    Det finns många olika D-vitamintillskott på marknaden. Pureness Premium D-vitamin innehåller D3-vitamin, samma sorts molekyl som bildas i huden vid solexponering. Pureness D-vitamin är ett kraftfullt D-vitamin, 4000 IE, som innehåller smakfri torskleverolja. Torskleveroljan främjar upptaget eftersom D-vitamin är en fettlöslig vitamin. Den har även vunnit bäst-i-test av hela 55 olika D-vitamintillskott testade av Hälsa som livsstil.

    Läs mer om Bäst-i-test i Hälsa som livsstil.

    Referenser:
    https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin
    https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/endokrinologi/d-vitaminbrist/

    Hej, vi använder cookies för att denna sajt skall fungera bättre för dig.

    Mer info