Här är hudläkarens bästa soltips

kvinna ligger och läser i skuggan

Sommaren närmar sig och solen skiner äntligen, som vi har längtat. Både kropp och själ mår bra av att vistas utomhus i solen, och även många hudbesvär förbättras. Men liksom allt annat bör man njuta av solen med en viss försiktighet, så man inte skadar sig på sikt.
Här är hudläkaren Susanna Hartmann-Petersens bästa soltips.

De enklaste och bästa soltipsen är egentligen de som kommer helt naturligt för de som bor där solen skiner året runt, men som vi ivriga skandinaver ofta glömmer bort. Sommaren i Sverige är kort och semestern ännu kortare. Men att ”maxa” timmarna i solen ska man undvika.

Studier visar dock på att, trots att vi vet om att vi bör söka skugga mitt på dagen, ligger vi som semestrar ute på stranden precis när solen är högst uppe på himlen och skiner som kraftigast.

Slip-Slop-Slap-metoden
En hel dag på stranden med vinterblek hud kan sluta med kraftig rodnad om man inte passar sig. Många tror att solkräm med hög faktor räcker, men glömmer bort att smörja tillräckligt mycket. Ett bra sätt att få maximalt nytta av solkrämen är att smörja sig hemma innan man åker till stranden, och upprepa smörjningen en gång till precis när man kommit dit. Och så igen om man varit i vattnet. Det är också en bra ide att ta med någon form för skugga till stranden, antingen en parasol eller hatt och tunna kläder som man kan ta på mitt på dagen när solen är som starkast. Som man rekommenderar i Australien: Slip on a t-shirt, slop on some sunscreen and slap on a hat!

Hudläkarens tips
• Gå till stranden/poolen på morgonen
• Uppsök skugga vid lunch och undvik därmed den starkaste strålningen
• Njut av eftermiddagssolen
Genom att vistas i solen på morgonen och eftermiddagen minskar man kraftigt mängden UV-strålning som huden utsatts för och därmed minskar risken för både hudcancer och rynkor.



Välj rätt solskydd

Solskyddskrämer innehåller UV-filter som antingen reflekterar bort strålningen likt en spegel (fysikaliska UV-filter) eller absorberar den och omvandlar strålningen till värme (kemiska UV-filter). De fysikaliska stannar utanpå huden medan de kemiska går in i huden och kroppen.

Dr Sannas SPF 20 och SPF 30 är fysikaliska, mineralbaserade solskydd med zinkoxid som reflekterar bort de skadliga UVA-och UVB-strålarna. Solkrämerna är fria från allergener, dermatologiskt testade, veganska och ej testade på djur. Solkrämerna är utvecklade i samarbete med Susanna Hartmann-Petersen som också är styrelseledamot i Dr Sannas.

Några av ingredienserna i Dr Sannas naturliga solskydd:
Jojobaolja består till stor del avgadoljesyra, en enkelomättad fettsyra som finns naturligt i huden därav är det den olja som är mest likt hudens eget sebum vilket resulterar i en sammetslen känsla på huden. Oljan innehåller även avpalmitinsyra, palmitolsyra, oljesyra och erukasyra som verkar utslätande för huden och motverkar uttorkning. Jojobaolja är även rik på vitaminerna A och D samt antioxidanter som hjälper huden att hålla sig frisk och ger fin lyster.

Kokosolja absorberas lätt av huden och har mjukgörande och återfuktande egenskaper. Oljan består till största delen av mättade fettsyror som hjälper till att behålla hudens fuktighet. Kokosolja klassas som en fet olja vilket gör att den har egenskapen att göra huden mjuk och smidig samt att den har en nästan pärlemor skimrande effekt på huden. Laurinsyra, kaprylsyra och kaprinsyra är fettsyror som skyddar huden mot uttorkning.

Probiotika framställs genom fermentation och är speciellt anpassad för hudvård. Resultatet av denna framställning ger probiotika i form av peptider som är en multifunktionell ingrediens, den balanserar mikrofloran på huden samtidigt som den återfuktar och lugnar.