Tips: Få piggare hy med Q10

Piggare hy med Q10

I takt med att vi åldras blir huden tunnare och mindre elastisk. Rynkor bildas. Det är en process som kan påskyndas eller saktas ner beroende på olika livsstilsfaktorer. Ett av dem är vårt näringsintag.

Bland de vitaminer som påverkar vår hud kan nämnas vitamin A, C,D, E, K och coenzym Q10. Coenzym Q10, eller bara Q10, är ​​ett vitaminlikt ämne och en kraftfull antioxidant som bildas naturligt i kroppen och som behövs för energiproduktionen i cellerna. Q10 bidrar även till produktion av ämnen som håller huden stark och vital (1) och är därför en vanligt förekommande ingrediens i hudvårdsprodukter.

När vi blir äldre minskar nivåerna av Q10 i kroppen, vilket i sin tur påverkar kroppens produktion av kollagen och elastin som behövs för att hålla huden stark och elastisk. Studier har visat att två veckors intag av Q10 (60 mg per dag) minskade det rynkiga området runt ögat med 33 procent och att volymen på rynkorna minskade med 38 procent (2).

Q10 finns i animaliska livsmedel som rött kött, fet fisk och kyckling. Bra vegetabiliska källor är rapsolja, valnötter, jordnötter, sesamfrö, pistagenötter, broccoli och blomkål.

Det mesta av kroppens Q10 bildas dock av kroppen själv. Kosten tillför endast små mängder. Ett sätt att öka kroppens nivåer av Q10 är att äta det som kosttillskott. Intag av Q10 stimulerar nämligen den egna produktionen. Man kan säga att du får två Q10 till priset av en. Inte så dumt.


1. Muta-Takada K Coenzyme Q10 protects against oxidative stressinduced cell death and enhances the synthesis of basement membrane components in dermal and epidermal cells. Biofactors. 2009 Sep-Oct;35(5):435-41
2. Yutaka Ashida Effect of CoQ10 as a supplement on wrinkle reduction. (Japanese) FOOD Style 21 01/2004; 8:52-54.