• Fri frakt över 100 kr
  • Hälsorådgivning
  • Samma pris i butik & online
HälsorådgivningButikerFavoriter

Vårt sortiment

    Sök

    IBS - så lindrar du symptomen
    Hälsa

    IBS - så lindrar du symptomen

    IBS (Irritable bowel syndrome) kan bero på flera olika faktorer och symptomen kan vara många – gaser, diarré, förstoppning, magknip och uppblåst mage. Många har problem och lider i det tysta. Inte alla får diagnos men har besvär ändå. Men det finns saker du själv kan göra för att få magen i bättre balans och bli av med många symptom.

    IBS är en benämning för ett tillstånd som ger en funktionell störning i mag-tarmkanalen. Det ger upphov till ett förändrat rörelsemönster hos tarmen och kan ge många olika symptom som inkräktar på vardagen och det allmänna måendet.

    Symptom

    • Gaser i magen, ballongmage och känslan att vara uppspänd och svullen i magen.
    • Diarré eller förstoppning, eller att tillstånden växlar mellan dessa två.
    • Magsmärtor, magknip eller molande värk som ofta förvärras när man äter. Magsmärtorna minskar ofta efter att man varit på toaletten.
    • Magproblem som varat under tre månader eller mer.

    Tips för att lindra IBS

    1. Stressreducera

      Se över din vardag och försök reducera situationer som gör dig stressad. Stress har en negativ inverkan på matsmältning och mag-tarmfunktionen vilket ofta förvärrar tillstånden.
    2. Motion

      Många med IBS mår bra av motion. Motion hjälper vid trög, hård mage och förstoppning och lindrar även stress, vilket är gynnsamt för personer med IBS.
    3. Kosten

      Se över och kartlägg gärna dina matvaror. På så sätt blir det lättare att identifiera vilka livsmedel som försämrar dina symptom. Mat som är fet eller stark, kaffe och alkohol gör ofta besvären sämre. 

      Många upplever att de mår bättre av att äta mat som har låg FODMAP. Det vill säga att utesluta vissa kolhydrater som kan öka gasbildningen i tarmen. Detta kan till exempel vara kål, lök, bönor och lightprodukter som innehåller sötningsmedel.

      Vattenlösliga fibrer som finns i grönsaker, frukt, havregryn och psylliumfrön lindrar ofta besvären. Speciellt om du besväras av förstoppning. För mycket fibrer kan dock också ställa till det, så man får prova sig fram lite tills att man hittar en lagom nivå.
    4. Kosttillskott

      Det finns många effektiva kosttillskott som kan lindra besvären med IBS-mage. Olika produkter har lite olika verkningsmekanismer.

      Oftast handlar det om att återställa en rubbad tarmflora och neutralisera skadliga bakterier i magen och tarmarna, exempelvis genom att tillföra mjölksyrebakterier (probiotika).

      Ett annat sätt är att tillföra bra fibrer för magen som normalisera och får igång tarmrörelserna och ser till att fuktbalansen i tarm och mage återställs. Det kan till exempel vara tillskott som utgörs av psyllium eller havregryn. De fungerar också som prebiotika, som ger mat åt de goda bakterierna i magen.

      Tillskott med kiselgel, som består av finfördelat mineraliskt kisel. Kiselgelen skyddar magslemhinnan och kan binda både gaser och främmande substanser som gör att symptomen lindras.

    Hej, vi använder cookies för att denna sajt skall fungera bättre för dig.

    Mer info