Tyngdtäcke för bättre sömn - så fungerar det

Tyngdtäcken

För en av tre svenskar är det långt ifrån en självklarhet att vakna utvilad. Oro och stress är vanliga orsaker till sömnproblem, idag medicinerar cirka en miljon svenskar mot sina sömnbesvär. Med ett tyngdtäcke kan sömnproblemen vara ett minne blott - när du sover under ett tyngdtäcke stimuleras frisättningen av må-bra-hormonerna oxytocin och serotonin samtidigt som stresshormonet kortisol sjunker vilket resulterar i en effektivare djupsömn.

Ett tyngdtäcke är precis vad det låter som, ett täcke med insydda tyngder. Det finns täcken med olika vikt för att passa alla, en riktlinje är att täcket ska väga cirka 10 procent av din kroppsvikt. Tyngderna skapar ett lätt och behagligt tryck mot kroppen, ungefär som om du fick massage. Det gör att hjärnan frigör må bra-hormoner som serotonin och oxytocin, samtidigt som det sänker nivån av stresshormonet kortisol. Blodtrycket sjunker, andningen blir lugnare och du känner dig trygg. När du sover under ett vikttäcke ökar även sömnhormonet melatonin, vilket gör dig sömnig. 

Teorin bakom tyngdtäcken
Tyngdtäckets funktion bygger på Deep Pressure Tissue Stimulation (DPTS) och Sensory Integration (SI). Deep Pressure Tissue Stimulation innebär att våra kroppsvävnader svarar på tryck, som till exempel vid massage. Sensory Integration är en teori som myntades redan 1968 av Dr. Jean Ayes. Teorin går ut på att kroppen har olika intrycksmottagare, vilka tar emot intryck från dels de vanliga sinnena lukt, smak, syn och hörsel men även från mindre kända sinnen som taktila, vestibulära och proprioceptiva. Det proprioceptica sinnet använder vi till exempel när vi biter ihop tänderna hårt, och det vestibulära sinnet använder vi när vi rör oss konstant. Det taktila sinnet är det som uppfattar beröring och tryck. Sinnena skickar intrycken till mottagarna i kroppen, vilka vidarebefordrar dem till hjärnan. Hjärnan organiserar, bearbetar och tolkar intrycken och reagerar på dem, till exempel genom att skicka ut motoriska signaler eller frigöra hormon.

Genom att kombinera Sensory Integration och Deep Pressure Tissue Stimulation kan man ge sinnena intryck som manipulerar hjärnan. Detta används hela tiden inom handeln. Vi känner lukten av nybakat bröd och blir sugna på att köpa färska bullar. Vi ser en t-shirt med ett gulligt tryck och frestas att köpa den. På samma sätt kan man påverka hjärnan att frigöra sömnhormon, genom att förse den med rätt sorts intryck.

Inom vården provade man att ge patienter med sömnsvårigheter intryck som skulle få hjärnan att uppfatta situationen som trygg och behaglig, för att frigöra må-bra-hormon som oxytocin och sömnhormon som melatonin. Oxytocin skapas naturligt i kroppen vid hudkontakt. En varm, omslutande kram är därför ett lätt sätt att fylla oss med glädje och lugn. Det är DPTS som verkar. Det djupa trycket mot våra vävnader påminner hjärnan om hur vi upplevde trygghet och lugn som små barn, när våra föräldrar kramade oss. Vi kanske inte minns detaljer, men hjärnan kommer ihåg den behagliga känslan, vilket triggar den att frigöra hormon som ska återskapa de känslorna.

Hur skapar man då en produkt som kramas?
Inom vården kom man fram till att det mest användbara vore att skapa ett täcke som innehöll tyngder, till exempel kedjor, eftersom detta skulle få täcket att sluta sig intill kroppen och följa med i varje rörelse, anpassa sig till varje ny ställning, samtidigt som tyngden skapade djupa trycket som fick musklerna att slappna av. Till en början använde man sig av kedjor som fyllning i täckena, senare fann man nya sätt som gav ett jämnare tryck över hela kroppen, vilket är vad man strävar efter för att få maximal effekt. Idag kan fyllningen bestå av kedjor, bollar, glaspärlor eller specialbehandlad textil.

Föreskrivs av vården
Vården kan föreskriva tyngdtäcken som en kognitiv behandlingsmetod för patienter med sömnstörningar. I och med att det inte har några negativa biverkningar, används det som det första steget i behandling av barn med sömnproblem, innan man provar mediciner.

17 av 21 landsting kan förskriva tyngdtäcken, och användningen har ökat under de senaste decennierna. Mellan 2009 och 2011 ökade antalet förskrivningar av tyngdtäcken med 240 procent, vilket gjorde det till det tredje mest förekommande förskrivna hjälpmedlet 2009-2011.

Vilken vikt ska jag välja?
Rekommendationen är att man väljer ett täcke som motsvarar 10 procent av sin kroppsvikt. Om du till exempel väger 70 kg, väljer du ett täcke som väger 7 kg. Det här är dock bara en rekommendation, och vilken vikt man trivs bäst med är individuellt. En del föredrar tyngre täcken. 

Glöm inte bort fysisk närhet 
Ett annat lite "hetare" tips är att ligga nära intill sin partner och vara fysiska med varandra. På samma sätt som ett tyngdtäcke ger utsöndring av oxytocin och melatonin fungerar även närkontakt och massage. Skeda mera!