Ett starkt år för Hälsokraft – E-handeln ökar med 80%
Publicerat den 12 februari 16:50
På bild: Rani Malk, VD Hälsokraft
Hälsokraft lämnar ett turbulent, men framgångsrikt år bakom sig när man sammanfattar 2020.
”Vi har väldigt skickliga entreprenörer som driver våra butiker runt om i landet och de har varit snabba med att ställa om i tider då nytänkande och flexibilitet har varit avgörande”, säger Rani Malk, vd för Hälsokraft.
”Hela organisationen har genomgått stora förändringar under 2020 och trots de utmaningar som pandemin inneburit har vi ökat vår försäljning i fysisk butik med nära 12% i jämförbara butiker. Intensiv bearbetning av B2B-affären har även inneburit att vår fysiska kundbas för grossistverksamheten har ökat tiofaldigt.
Våra digitala investeringar har varit väl tajmade med den verklighet som pandemin har ställt oss inför, vilket har fått vår e-handel att öka med smått fantastiska 80% mot föregående år. Vi är väldigt stolta över att i den mest utmanande av tider kunna stötta våra butiker genom att dela med oss av vinsten från den starka e-handeln till våra medlemsbutiker via vår branschunika affiliatelösning.
Jag känner stor ödmjukhet och stolthet över det faktum att det ligger mycket hårt arbete bakom dessa framgångar. Våra medarbetare på både kontor och lager såväl som butikspersonal, har gjort sitt yttersta för att ställa om i en situation där en hög efterfrågan på våra produkter efterfrågats samtidigt som förutsättningarna för leverans förändrats. Vi är dock bara i början av denna förändringsresa och vår högsta prioritet är att förbättra kundupplevelsen genom att stärka omnichannel-upplevelsen för att säkerställa en säker handel och tillmötesgå kundernas förändrade behov.
Vi kommer accelerera ytterligare under 2021 och vässa affären för både våra butiker och vår grossistverksamhet. Vi har ambitiösa tillväxtmål och samtidigt som vi kommer värna om att växa på den svenska marknaden så utesluter vi inte möjligheten att etablera oss på andra marknader. Under 2020 har vi lagt grunden för vår etablering på de kinesiska marknaden som vi ser har en mycket stor potential. Men trots vår snabba tillväxttakt kommer vi inte att glömma bort vårt CSR-arbete som alltid kommer att ligga oss varmt om hjärtat. Vi ser fram emot att successivt öka vårt CSR-engagemang för att skapa möjligheter att stötta de som behöver vårt stöd. Det råder inget tvivel om att 2021 kommer att bli ett mycket spännande år.”