Hälsokraft växer – med hjälp av före detta konkurrent

Butikskedjan Hälsokraft fortsätter att växa. Under årets första månader har redan två butiker anslutit till kedjan, i Orminge och i Eskilstuna. Hälsokraft har därmed 66 butiker spridda över hela landet, som alla drivs av egna företagare under gemensamt varumärke.

I Orminge Centrum har nu en Hälsokraftbutik slagit upp sina dörrar. Det är den tidigare Lifebutiken som har anslutit till Hälsokraft, och i samband med det flyttat till nya större lokaler i shoppingcentret.
    – Efter att ha varit medlem i Life under mer än 13 år känns det väldigt roligt att nu gå över till Hälsokraft. Min uppfattning om Hälsokraftkedjan är att det är väldigt familjärt, kunskapsnivån i butikerna är hög och sortimentet är brett. Jag trivs som tjuren Ferdinand under korkeken, säger Hans Viktor, ägare av Hälsokraft Orminge.

Att som butiksägare byta kedja är ofta ett stort beslut. Skyltar och inventarier ska byta varumärkesprofil och nya system ska implementeras. Sist men inte minst ska sortimentet breddas och justeras.
    – Jag är väldigt nöjd över det fina bemötandet jag fått i Hälsokraft och jag känner mig otroligt bra omhändertagen. Hälsokraft har sett till att bytet av kedja har gått enkelt och smidigt. Att transparensen inom Hälsokraft dessutom är total värdesätter jag enormt mycket, säger Hans Viktor.

Lars Karlsson, affärsområdeschef på Hälsokraft HK, välkomnar Hans Viktor till kedjan.
    – På Hälsokraft HK arbetar vi nära alla butiksägare och medarbetare i kedjan. Det är tillsammans med butikerna vi har skapat vårt varumärke och det är tack vare alla medarbetares höga kunskap vi idag är en växande aktör på marknaden. Vi är oerhört glada över att Hans nu har valt att gå med i vår kedja.

I slutet av mars öppnade Lars själv sin sjunde butik, denna gång i Eskilstuna centrum. Att han vågar öppna ytterligare en butik i tider när fackhandeln generellt haft det tufft tycker han själv inte är något konstigt.
    – Vi är duktiga på det vi gör och jag ser det som en självklarhet att de boende i Eskilstuna ska få tillgång till en hälsobutik i centrum. Dessutom har Eskilstunas kommun gjort ett omfattande arbete med att fräscha upp hela gågatan i centrum och det finns fina platser för både yngre och äldre att slå sig ned och vila en stund berättar Lars.

I Hälsokraft Eskilstuna återfinns flera för eskilstunaborna bekanta ansikten. Bland annat har Minna Lindeblad blivit butiksansvarig efter att i 20 års tid arbetat för Life.
    – På Hälsokraft ställer vi höga krav avseende kompetens och bemötande av våra kunder. Med Minna och hennes kollegor Carina och Marcela i butiken hoppas jag att detta inte kan bli annat än en succé, avslutar Lars.

För ytterligare information kontakta:
    Rani Malk, VD Hälsokraft HK
    Mejl: rani@halsokraft.se

Hälsokraftkedjan består idag av 66 butiker från norr till söder. Butikerna ägs av egna företagare och drivs under ett gemensamt varumärke. Tillsammans med koncernens driftbolag uppgår den totala omsättningen i Hälsokraft till 500 miljoner kronor. Hälsokrafts huvudkontor ligger i samma byggnad som centrallagret EVD och tidningen Kurera i Sätra utanför Stockholm. Besök gärna Hälsokrafts hemsida: https://halsokraft.se.